Raar
hoe kleine dingetjes herinneringen aan héél lang geleden kunnen
opwekken. Zo bijvoorbeeld die twee zinnetjes die Dorn deze morgen las in
het boek “Dark Star” van Henry Stevens (zeer interessant trouwens, zij
het iets te technisch):
“Als
dit de technologie was die de regering Reagan ontving, zou die volstaan
als, tijdelijke, verklaring voor het verschijnen van vliegende
driehoeken boven België in de paar jaren nadat de “betaling” plaatsvond.
Trouwens, na het verschijnen in België werd deze nieuwe vorm de
predominante UFO-vorm tot en met vandaag”.
We zeiden
al dat we geen “believers” zijn wat UFO’s betreft en dachten bij die
periode (eind jaren 1980 – begin jaren 1990) en driehoekige vliegende
voorwerpen dus meteen aan de F-117 Nighthawk van Lockheed (Martin). Die
eerste stealth-bommenwerper werd immers geproduceerd vanaf 1982 tot 1992
en werden pas vanaf 2008 geleidelijk afgevoerd en opgeslagen om
eventueel, als de Amerikaanse Senaat oordeelt dat zulks nodig is, weer
ingezet te worden (Van de B-2 Spirit van Northrop, een ander
stealth-vliegtuig dat min of meer driehoekig is, werd pas in 1993 het
eerste exemplaar afgeleverd op Whiteman AFB in Missouri, en het werd pas
operationeel in 1997.).
Dorn
dook dus het internet in, maar herinnerde zich opeens ook wat hij
gezien had op een nacht in april 1990: zo’n F-117 Nighthawk die volkomen
geluidloos boven de polders in de buurt van Diksmuide (West-Vlaanderen)
hing. En dat … bleek niet mogelijk.
Dorn
herinnerde het zich zo: “Ik was destijds bezig met
lange-afstandswandelen, net zoals mijn vader, en was ergens in april op
een vrijdagavond begonnen aan een wandeltocht van 100 kilometer in de
streek van Koekelare (nabij Diksmuide). Geen idee meer om welk uur het
precies gebeurde, maar op een zeker moment kregen we beiden, mijn vader
en ik, links van ons, boven de polders rond Diksmuide een vrij grote
donkere driehoekige vorm in de gaten met geelwitte lichten in de hoeken
en een rood licht centraal daartussen. We grapten nog dat het een UFO
was omdat het ding stil hing en absoluut geen lawaai maakte, maar
concludeerden dat het een ‘stealth’ moest zijn – want daar hadden we wel
over gehoord -, ook toen dat ding in letterlijk één tel weer verdween”.
Gedurende
meer dan 24 jaar had Dorn niet meer aan dat incident gedacht. Toen hij
echter op ging zoeken wat de eigenschappen van de F-117 zijn, ontdekte
hij dat ter plaatse blijven hangen er geen was (de F-117 werd al
onstabiel bij lage snelheden), net zomin als vanuit zo’n toestand binnen
een tel verdwijnen, laat staan dat volkomen geluidloos doen (zowel het
zweven als het vliegen). Sterker nog: het intikken van de zoekwoorden
“F-117” en “Belgium” gaf als onmiddellijk resultaat … een verhaal over
een Belgische UFO-golf.
Die UFO-golf
startte in november 1989 en eindigde in april 1990, de waargenomen UFO
wordt doorgaans gewoon aangeduid als “zwarte driehoek”, maar in kringen
van “conspiracy theorists” wordt hij TR-3B genoemd. We weten weinig van
technologie, dus gaan we u niet vervelen met uitleg die we zelf niet
verstaan, maar “experten” schrijven dat het om een geheim Amerikaans
project zou gaan, een product van het zogenaamde Aurora-project.
Ook
over dat laatste weten we niets, maar we kunnen wél zeggen dat de
waarnemingen tussen november 1989 en april 1990 van méér dan standaard
kaliber waren. Al op 29 november behoorden onder andere drie
politieteams tot degenen die de UFO’s zagen en iedereen zag exact
hetzelfde: een laag vliegend, groot object, geluidloos, driehoekig van
vorm, met lichten eronder. In de nacht van 30 op 31 maart 1990 kwamen de
UFO’s zelfs op de radar terecht en werden ze achterna gezeten door twee
F-16’s van de Belgische luchtmacht. Het Control Reporting Center in
Glons ontving rond 23.00 uur berichten over de bizarre constellatie van
lichten en zond er de gendarmerie van Waver op uit om de melding te
bevestigen. Rond 23.30 uur deed die gendarmerie dat inderdaad en kreeg
Glons CRC de UFO’s op de radar. Het Air Traffic Control Centre in
Semmerzake (Oost-Vlaanderen) bevestigde de radarwaarneming, waarna Glons
CRC kort voor middernacht twee F-16’s liet opstijgen vanuit
Beauvechain. Die F-16’s probeerden in het volgende uur tot negen keer
toe de UFO’s te onderscheppen en slaagden er drie keer in een “radar
lock” op de tuigen te krijgen, maar de UFO’s veranderden zó snel van
positie dat die “lock” iedere keer verbroken was. Tijdens de eerste
“lock” ging het doelwit van 240 km/uur naar 1770 km/uur en van 2700 naar
1500 meter hoogte en vervolgens naar 3350 meter en dan tot bijna
grondniveau, waarbij die eerste daling minder dan twee seconden kostte.
Dezelfde soort manoeuvres werden uitgevoerd bij de volgende “locks”. De
F-16-piloten kregen op geen enkel moment visueel contact met de
doelwitten, er was geen doorbreken van de geluidsmuur te horen en de
waargenomen snelheidswisselingen zouden aan menselijke piloten naar
verluidt het leven gekost hebben.
Het
was een tijd waarin nog niemand met een gsm, laat staan een smartphone,
rondliep, en foto-apparatuur die geschikt was voor nachtelijke opnames
was ook al niet wijd verspreid. De ene foto die gemaakt werd in april
1990 bleek dan ook een “hoax”. Dat was ook het geval voor de
waarnemingen lieten beroeps-sceptici later weten: massahysterie ten
gevolge van wat de media schreven, waarschijnlijk helikopters die “geen
geluid” leken te maken omdat de getuigen dat niet konden horen vanwege
het motorgeluid van hun auto of sterke wind.
Wel,
Pat heeft tot zijn spijt nooit een UFO gezien, maar Dorn dus wel.
Destijds kwam er bij hem thuis slechts één wekelijkse, lokale krant in
de bus waarin nog nooit wat verschenen was over eerdere
UFO-waarnemingen, hij en zijn vader zaten niét in een auto toen ze de
UFO zagen (ze waren op wandel) en het was een zo goed als windstille
avond in de polders. Dat Dorn destijds niet het slachtoffer was van
massahysterie wordt overigens bewezen door het feit dat hij zich pas
vandaag realiseerde dat hij toen een UFO heeft gezien …
Tussen
haakjes: dat was ook de enige UFO die Dorn ooit zag. Wie er méér wil
zien, kan dat in Boek 1 van De Maier-Files. Wie daarop niet wil wachten,
kan alvast de gratis prequel lezen. Geen UFO’s daarin, maar wel een spannend verhaal.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten