12/02/2014

Habbakuk of Haunebu ?

Pykes "bergship"

Onze lezers weten intussen dat in De Maier-Files – Boek 1 – De Inwijding vliegende schotels (haunebu’s) opduiken (voor wie dat nog niet wist: je kan de strip hier kopen). En de “Wunderwaffen” maken uiteraard essentieel deel uit van het verhaal, net zoals ze essentieel deel uitmaken van veel van de “complottheorieën” rond de vluchtroutes van nationaal-socialisten na de Tweede Wereldoorlog. Maar niet alleen de nationaal-socialisten waren bezig met die zogenaamde wonderwapens. Ook, onder andere, de Britten liepen met eigenaardige plannen rond. Een daarvan kreeg zijn uitwerking in het zogenaamde Project Habbakuk.

Het idee daartoe kwam van ene Geoffrey Pyke, die werkte voor de Britse Combined Operations Headquarters en door Lord Mountbatten, leider daarvan, werd gezien als een genie. Bedoeling was – de duikbotenoorlog was toen nog volop bezig – het probleem op te lossen van landingen vanuit zee en Atlantische konvooien die niet konden gedekt worden door vliegtuigen. Staal en aluminium waren schaars en nodig voor andere doeleinden. IJs kon echter gemaakt worden met slechts één procent van de energie die nodig was om een equivalente massa staal te produceren en ijs werd dus de oplossing van Pyke. Zijn “bergship” (“berg” is in dit geval afgeleid van “iceberg”, het uit het Nederlands ontleende Engelse woord voor “ijsberg”) zou bestaan uit een, natuurlijke of kunstmatige, ijsmassa die vanboven was afgeplat en uitgehold om te kunnen dienen als vliegdekschip.

Mountbatten zag het idee van Pyke wel zitten en stuurde het door naar Churchill, die er ook enthousiast over was. Begin 1942 haalde Pyke er een specialist bij om te beslissen of er binnen redelijke termijn een ijsvlot kon gebouwd worden dat groot genoeg was en voldoende sterk om de omstandigheden in de Atlantische Oceaan te doorstaan. De specialist zei dat hij een natuurlijke ijsberg wel kon vergeten als vlot, want dat die een te klein oppervlak boven water hebben om een landingsbaan op te vestigen én de neiging om plotseling om te rollen. Het project zou afgevoerd zijn als er intussen geen “pykrete” was uitgevonden, een mengsel van 86 procent water en 14 procent zagemeel dat veel sterker is dan gewoon ijs, veel trager smelt en niet zinkt.

We besparen u de verdere technische details, maar er werd besloten een model te bouwen in het Jasper National Park in Canada. Dat model was 18 meter lang op 9 meter breed, woog 1000 ton en werd bevroren gehouden door een motor van één PK. De Canadezen waren ook zeker dat ze een eerste echt “bergship” konden bouwen tegen 1944 en ze hadden er ook al het nodige materiaal voor. Alleen bleken er toen problemen op te duiken die de kost voor het bouwen zo ongeveer vijf keer zo hoog zouden maken als oorspronkelijk geschat en beslisten de Canadezen dat het niet praktisch zou zijn het schip te construeren in “het komende seizoen”. Conclusie: er zou geen Habbakuk-schip klaar zijn tegen eind 1944. Intussen werd Pyke, wegens onvrede bij de Amerikaanse partners, ook nog van het project gehaald.

Van de drie alternatieve concepten, Habbakuk I tot en met III, kwam de Habbakuk II het dichtst in de buurt van het oorspronkelijke model, maar de ingenieurs die nog aan het project werkten konden niet met zekerheid zeggen dat het praktisch was zolang er geen groter model gebouwd kon worden in Canada. Zover kwam het echter niet: het project verloor prioriteit op het einde van 1943. Lord Mountbatten was van oordeel dat het staal (dat nodig was voor de fabriek waarin het “pykrete” zou gemaakt worden) beter kon gebruikt worden voor andere zaken, de Portugezen hadden toestemming gegeven om vliegvelden op de Azoren te gebruiken om van daaruit te jagen op U-boten, Britse vliegtuigen werden voorzien van lange-afstands brandstoftanks, en het aantal escortboten werd sterk verhoogd. Dat Mountbatten zelf zich terugtrok uit het project zegt genoeg.

Een roemloos einde van het project voltrok zich dus. Een project dat er, om meerdere redenen, overigens wellicht niet zou gekomen zijn zonder … Duitse hulp.

Pyke was namelijk niet écht de uitvinder van het “bergship”, dat was een Duitse wetenschapper, Dr. Arthur Gerke (von Waldenburg), die er al experimenten mee uitvoerde op het meer van Zürich in 1930, een feit waarover gerapporteerd werd in een Engelstalig wetenschappelijk blad uit 1932.

Gerke von Waldenburg's "bergship"

De specialist die Pyke er bij haalde om te beslissen of het met een natuurlijk ijsberg kon (en die verder zou meewerken aan het project), had ook een en ander te maken met Duitsland: Max Perutz. Die werd geboren in Wenen, studeerde af aan de , maar moest daar gaan lopen toen Hitler de macht overnam in 1938. Perutz was namelijk, hoewel katholiek gedoopt, net zoals zijn ouders Joods. In het voorjaar van 1939 verhuisde hij van Zwitserland naar Engeland, maar werd daar op bevel van Churchill samen met andere personen van Duitse of Oostenrijkse afkomst opgepakt en gedeporteerd naar Newfoundland. Pas na een aantal maanden “internering” mocht hij terugkeren.

En dan was er nog de uitvinder van het “pykrete”: Herman Mark. Die was officier in het Oostenrijks-Hongaarse leger tijdens de Eerste Wereldoorlog, werd een held aan het Italiaanse front, ging in 1926 werken voor IG Farben, kreeg daar in de jaren dertig het goede advies van zijn baas om terug naar Wenen te gaan (hij was immers zoon van een, weliswaar tot het christendom bekeerde, Jood), gaf daar aan de universiteit les aan onder andere Max Perutz, kwam bij de nazi-machtsovername nog even in een gestapo-gevangenis terecht, maar kon met enig geluk en enige bravoure uiteindelijk via Zwitserland ontsnappen. Met een swastikavlag op de radiator van zijn auto …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten